Atenció integral, integrada i centrada en la persona, ‘leitmotiv’ de les Beques i Premis Hestia 2020.

Altíssim nivell en l’Acte de Lliurament de les Beques i Premis Hestia 2020, celebrada el 24 de novembre en format virtual i temps real. Moderat per Xavier Corbella, director de la Càtedra Hestia, Eva Luque, directora general d’Hestia Alliance, i Susana Subirà, directora de la Fundació Hestia, l’acte va comptar amb la participació dels investigadors principals becats i premiats pels seus projectes, articles i comunicacions presentats des d’universitats i dispositius sanitaris (hospitals, centres sociosanitaris i àrees de salut) d’Alacant, Barcelona, ​​Lleida, Màlaga, Navarra, Tarragona i Toledo.

Los professionals distingits en la tercera edició d’aquesta convocatòria de la Càtedra Hestia en Atenció Integrada Social i Sanitària van intervenir en tres blocs (Beques Obertes; Beques reservades a professionals del Grup Hestia Alliance, i, Premis Hestia als millors articles i comunicacions publicats). Gràcies a les seves presentacions i a les aportacions dels moderadors, que es van connectar a l’acte van tenir l’oportunitat de conèixer diferents projectes centrats en l’àmbit sociosanitari i la salut mental, destacats pel caràcter multidisciplinar dels equips investigadors i la participació de més d’una institució en el seu plantejament.

La aposta per una atenció integral, integrada i centrada en la persona referida a col·lectius vulnerables (com són la gent gran, les persones que pateixen una malaltia mental i / o una incapacitat), que afavoreixi l’autonomia personal, la qualitat de vida, la desestigmatització i la integració es va convertir en el leitmotiv d’un acte en el qual els professionals reconeguts van agrair la iniciativa de la Càtedra Hestia, la dotació global de la qual ascendia aquesta edició a 31.500 euros, per ser un estímul per abordar la tasca investigadora en paral·lel a la seva tasca asistencial.

Va ser aquesta combinació entre investigació i atenció a pacients i usuaris en el que va incidir Eva Luque a la clausura de l’acte, abans de remarcar que la Càtedra Hestia seguiria apostant per les Beques i dels Premis. Susana Subirà, per la seva banda, es va mostrar especialment satisfeta per la incorporació d’investigadors joves a les successives convocatòries i va animar a tots perquè poguessin desenvolupar els seus projectes en els propers mesos. Finalment, Xavier Corbella va aprofitar l’última intervenció per agrair a totes les persones que, des de la Càtedra, la Fundació i el Grup Hestia, possibiliten aquesta convocatòria.

Presentacions

L’ acte va permetre aproximar-se a les investigacions distingides en aquesta convocatòria en les seves diferents categories. A la de Beques Obertes, es van exposar projectes relacionats amb la integració de l’atenció sanitària i social; la preservació de la capacitat funcional a través de la prevenció de caigudes en majors de 65 anys; la detenció i cribatge de el grau de fragilitat en pacients ingressats en unitats d’estada curta d’urgències (DESCIFRA); i, sobre l’efectivitat d’un programa multidisciplinari per a la prevenció i intervenció intensiva en conducta suïcida.

En la de les Beques reservades als professionals d’Hestia Alliance, hi va haver oportunitat de conèixer el Projecte Amic Proper: Una oportunitat de Recuperació Bidireccional, així com d’altres orientats a investigar l’impacte dels tractaments hormonals en l’estat cognitiu i qualitat de vida de pacients d’edat avançada afectes de càncer de pròstata metastàtic; la continuïtat de cures sociosanitàries al pacient amb Insuficiència Cardíaca després de l’alta de l’hospital d’aguts o els beneficis d’un programa d’educació per a la salut en un centre sociosanitari.

Finalment, en la dels Premis Hestia es van repassar articles i comunicacions relacionats amb l’impacte de la intervenció sobre el deteriorament funcional de pacients majors en hospital d’aguts; la reducció de reingressos per la mateixa causa en la gent gran (Programa Transiciona); les diferències de gènere en resposta a l’entrenament metacognitiu en persones en primer episodi psicòtic; i, els problemes de son en adults amb trastorn de l’espectre autista i discapacitat intel·lectual.

Pots trobar més detalls sobre les investigacions distinguides en aquesta convocatòria en el webinar de l’Acte de Lliurament o en aquest enllaç.