El Dia Mundial de Trastorn Bipolar i la sensibilització en salut mental

Un 30 de març naixia Vincent van Gogh. El pintor va ser diagnosticat pòstumament de trastorn bipolar, motiu pel qual el 30 de març va ser la data triada per celebrar el dia mundial d’aquesta malaltia caracteritzada per canvis severs de l’estat d’ànim. Es calcula que entre el 2% i el 4% de la població té trastorn bipolar en algun moment de la vida. Segons detalla la Societat Espanyola de Psiquiatria i Salut Mental, qui ho pateix oscil·la entre sentiments de depressió intensa i desesperança en els períodes de baixades o depressions o sentiments de felicitat extrema i augment d’activitat en els de pujades o manies, i viu apressat pels estigmes que envolten aquesta malaltia.

Com en la majoria de malalties, comptar amb informació rigorosa sobre el trastorn bipolar és clau per acompanyar la persona que el té, facilitant una ajuda primerenca que eviti episodis extrems, així com l’adherència als tractaments, que solen combinar des de medicaments estabilitzadors de l’estat d’ànim fins a les intervencions psicològiques com psicoeducació o diferents tipus de teràpies. La informació és clau per a l’entorn de la persona que té el trastorn bipolar, però també per a la societat en general. L’objectiu és normalitzar el discurs al voltant de la salut mental, lluitar contra l’estigma associat i promoure la innovació en l’abordatge de les diferents patologies.

Xerrades #MatealEstigma

En el marc d’aquest objectiu, la Fundació Hestia va apostar el 2018 per #MatealEstigma. Aquest projecte de sensibilització dóna contingut al patrocini de l’equip de bàsquet Hestia Menorca, juntament amb el que s’impulsen diferents accions per contribuir a transmetre la importància de l’activitat física al benestar emocional i el potencial per a la integració de persones amb malaltia mental greu. Una d’aquestes accions són les xerrades #MatealEstigma en què, en sis temporades de patrocini, hi han participat més de 700 persones, deu associacions i una dotzena de centres educatius de Menorca, Castella-la Manxa, Castella Lleó, Catalunya, Comunitat Valenciana, Múrcia i País Basc.

«Gairebé des de l’inici hem interactuat en dos àmbits, el de les persones amb malaltia mental i les seves famílies, i l”educatiu. Al primer, incidíem molt en la relació entre l’activitat física i la salut mental perquè era un col·lectiu coneixedor i conscient del que suposa la malaltia mental i l’estigma l’acompanya. En el segon, aquesta relació ens servia per introduir el concepte de salut mental, el de l’autocura i el de l’estigma, que cada cop són més presents a nivell social, arran de l’augment de diagnòstics de trastorns mentals, dels testimonis de persones famoses i d’accions de sensibilització com la nostra», explicava Oriol Incarbone, psicòleg esportiu de Fundació Hestia i un dels responsables del #Matealestigma, en declaracions recents al diari Menorca.

Abordatge plural

Tant és així, que la Fundació Hèstia i l’Hèstia Menorca -que aprofita els seus desplaçaments per implicar altres clubs de bàsquet en la tasca de sensibilització- han vist una evolució progressiva pel que fa al coneixement de la salut mental i la lluita contra l’estigma. Aquesta evolució ha estat possible gràcies a la proactivitat i la col·laboració de diferents col·lectius, dos trets que es converteixen en claus en l’abordatge de la problemàtica de la salut mental, que exigeix un enfocament interdisciplinari i des d’edats primerenques.

«Indubtablement, estem millor que quan comencem el 2018 amb el patrocini. Es parla més i millor de salut mental, i en això, els diferents dies mundials hi han contribuït, ja que, cada cert temps, les societats científiques, les entitats i els mitjans de comunicació tenen un motiu per sensibilitzar sobre diferents problemàtiques associades al benestar emocional  ia les patologies que s’hi associen. Així, la salut mental ha cobrat un protagonisme progressiu a l’agenda política i educativa, que, confiem, redundarà en més formació i més mitjans», conclouen els responsables del #MatealEstigma.