La Fundació Hestia aposta una temporada més pel Bàsquet Menorca per seguir donant un #matealestigma per la salut mental

La Fundació Hestia seguirà acompanyant al Bàsquet Menorca en la seva aventura per la LEB Plata i en el marc del projecte #Matealestigma. La relació entre les dues entitats es va iniciar l’any passat quan es va signar l’acord de patrocini de l’Hestia Menorca, un acord que implicava un repte esportiu i social, i que es perllongarà al llarg de la temporada 2019-2020.

En virtut d’aquest acord, la Fundació i l’Hestia Menorca es van comprometre a col·laborar en un projecte que pretenia millorar la salut mental de la població; afavorir la integració social i la comunicació en els col·lectius amb malaltia mental greu; i, visibilitzar la malaltia mental i posicionar-se en la lluita contra el estigma.

De aquest últim element pren nom el projecte – # Matealestigma- que clarament es posiciona en la lluita contra l’estigma, obeint la renovació del patrocini a “l’interès d’incorporar noves accions , al llarg de la temporada 2019-20, que permetin divulgar l’esperit del projecte “, en paraules de Susana Subirà, directora de la Fundació Hestia.

Per aquest motiu, la Fundació Hestia ha iniciat contactes amb els patrocinadors d’altres equips de la LEB plata per dur a terme accions conjuntes en el territori nacional. La primera d’elles serà l’inici de la nova temporada coincidint amb els actes del Dia Mundial de la Salut Mental. En aquesta ocasió, la cita tindrà lloc el 12 d’octubre a la pista del Ilerdauto Nissan Pardines i la Fundació Hestia s’incorporarà a diverses accions programades a la comarca lleidatana durant tota la semana.

Implicación i resultats

#Matealestigma és un projecte social i de sensibilització que incorpora tres elements clau de la pràctica esportiva: la seva capacitat per millorar la salut emocional de les persones, el seu poder de socialització en els col·lectius amb malaltia mental i un missatge de normalització sobre els trastorns mentales.

La Fundació Hestia ha treballat intensament al llarg de tota la temporada 2018-19, transmetent l’ideari del seu projecte a les comunitats autònomes on ha competit l’Hestia Menorca. Amb aquest objectiu ha posat en marxa diverses activitats, a l’èxit de les quals han contribuït una trentena d’entitats esportives i socials, i de mitjans de comunicació, als quals la Fundació expressa la seva gratitud.

Per a la divulgació del projecte #matealestigma, la Fundació ha tingut l’oportunitat d’oferir col·loquis i seminaris a la seu de diferents entitats del territori nacional, el que li ha permès acostar-se a associacions de salut mental d’usuaris i familiars i també a instituts d’ensenyament secundari.

D’aquesta manera, la Fundació Hestia ha pogut compartir amb els més joves l’impacte de la pràctica esportiva en la salut mental i sensibilitzar els estudiants sobre la importància de normalitzar la malaltia mental. El psicòleg esportiu que s’encarrega de l’execució del projecte, Oriol Incarbone, s’ha valgut d’aplicacions interactives per a garantir el calat del projecte en aquest col·lectiu.

A través d’aquestes activitats, la Fundació Hestia ha aconseguit transmetre el seu missatge a més de 450 joves i adults en les comunitats de Castella-la Manxa (Almansa, Guadalajara, Villarrobledo, La Roda i Albacete), Castella i Lleó (Àvila), País Basc (Vitòria), Catalunya (Girona, l’Hospitalet i Vic), Regió de Múrcia i Illes Balears (Menorca) .

La promoció de l’accés als partits de la LEB Plata ha estat una altra de les accions empreses en el marc del projecte. La Fundació Hestia ha distribuït les seves entrades de lliure accés als partits de la competició als col·lectius amb malaltia mental, així com a les associacions d’afectats i els seus familiares.

Amb aquesta acció, es pretenia afavorir la integració social de les persones amb diversitat funcional, així com fomentar entre elles l’interès per l’activitat física. A aquesta iniciativa s’han sumat altres clubs de la LEB Plata, el que ha beneficiat a una seixantena de persones més.

A més, la Fundació Hestia ha confeccionat material divulgatiu que incorporava informacions bàsiques sobre l’esport i la salut mental, així com falsos mites i creences. El material s’ha distribuït entre els assistents als partits la LEB Plata, principalment, al pavelló de l’Hestia Menorca, el que ha permès incidir en les idees clau del projecte. També en col·laboració amb el Club s’han editat unes càpsules testimonials.

Còmplices del projecte

Entre les entitats col·laboradores del projecte hi trobem Fundació Drissa, Institut d’Assistència Sanitària de Catalunya, Associació per a la Integració de Malalts Mentals d’Alacant i Província, Grup HLA, Associació Caudetana d’Amics i Familiars de Malalts Mentals, CP El Paseo, C.P. Alcázar y Serrano, Hestia Duran i Reynals, Associació d’Amics i Familiars de Persones amb Malaltia Mental d’Albacete, IES Jaume Callis, FAEMA (Salut Mental Àvila), Associació Alavesa de Familiars i Persones amb Malaltia Mental, IES Ekialdea, Àrea de Salut de Menorca, Fundació per a Persones amb Discapacitat de Menorca, Bàsquet Girona, HLA Alacant i JAFEP Fundació Globalcaja La Roda.

Finalment, l’abast de les accions desenvolupades per la Fundació Hestia s’ha amplificat gràcies a la seva divulgació a través de l’Hestia Menorca, l’Associació Espanyola de Fundacions i la Federació Espanyola de Bàsquet, a més de mitjans de comunicació com El Mundo, IB3 Ràdio, Ser Balears, menorcaaldia.com, lhdigital.cat, Caudete Digital, Ràdio La Roda, La Cerca, tribunaavila.com, eldiadigital.es, Menorca o El Correo.

+ info: DdPgral#matealestigma_2019-20_CAT