Hestia Menorca, pel 70% de supervivència al càncer

Hestia Menorca se suma aquest cap de setmana a l’acció de sensibilització ‘Braçals de l’Esperança’, emmarcada en la iniciativa “Tots contra el Càncer”, que té com objectiu elevar la taxa de supervivència al 70% per a l’any 2030. Coincidint amb el partit de la jornada 19 de la LEB Or i el Dia Mundial contra el Càncer, els jugadors de l’equip de bàsquet patrocinat per Fundació Hestia, i els seus homòlegs a l’Ourense Bàsquet, lluiran el ‘Braçal de l’Esperanza’.

Es tractarà d’una cinta verda en lloc de la negra que habitualment llueixen els jugadors en senyal de dol per diferents causes. L’objectiu és canviar el símbol del dol pel de l’esperança i la supervivència. D’aquesta manera, es pretén positivitzar un dels símbols que més acompanya la malaltia, per la qual cosa el crespó verd es convertirà durant aquest cap de setmana en un distintiu en nom de les vides que se salvaran si s’aconsegueix assolir el 70%.

L’impacte del càncer

El càncer és considerat el problema sociosanitari més important a nivell nacional i mundial. Segons l’Observatori del Càncer de l’Associació, es preveu que per al 2030 hi hagi més de 330.000 casos nous de càncer a Espanya, amb un diagnòstic cada 1,8 minuts. Això vol dir que una de cada tres dones i un de cada dos homes patiran aquesta malaltia al llarg de la seva vida. El 2023, més de 295.000 persones van ser diagnosticades de càncer a Espanya, cosa que va representar un augment del 9,1% respecte al 2017. No obstant això, la taxa de supervivència en homes va créixer de 52,0% a 55,3% entre 2002 -2013 i en dones de 59,1% a 61,7%.

L’objectiu de l’Associació Espanyola Contra el Càncer amb la iniciativa ‘Tots contra el càncer’ és aconseguir revertir aquestes xifres i millorar la supervivència i la qualitat de vida de les persones amb aquesta malaltia. El gran repte és aconseguir una taxa de supervivència del 70% l’any 2030. Per aconseguir-ho cal l’ajuda i la mobilització de tots els ciutadans, associacions, entitats públiques i privades, científics, metges, pacients, familiars, mitjans de comunicació i líders socials i així sumar esforços i recursos contra aquest gran problema.

Per unes cures més justes

Aquesta iniciativa connecta, així mateix, amb el lema del Dia Mundial contra el Càncer, que per al 2023 i el 2024 és “Per unes cures més justes”. Amb aquesta celebració, promoguda per la Unió Internacional per al Control del Càncer (UICC, per les seves sigles en anglès) amb el suport de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), es reclama als governs de tot el món perquè, entre d’altres qüestions, fomentin una atenció centrada en el pacient que reconegui les necessitats úniques de tots els grups de pacients i promogui la participació en les decisions sobre la seva salut.

També es demana que es treballi sobre els determinants socials sistèmics de la salut que impedeixen que una persona accedeixi a l’atenció oncològica i abordar els prejudicis i les suposicions basades en diversos marcadors socials treballant amb les comunitats per aconseguir programes més eficaços i centrats en les persones.

Finalment, la UICC sol·licita que el benestar de tots els ciutadans se situï al centre de les polítiques sanitàries per garantir que totes les persones tinguin el mateix accés a l’atenció que salva vides, sense importar-ne les circumstàncies.