Javier Jerez, investigador: “La beca de la Cátedra Hestia ha impulsat la nostra recerca sobre incontinència”

L’interès que sempre li ha suscitat la població de gent gran i les necessitats socials que aquesta implica ha guiat la tasca investigadora de Javier Jerez Roig (Eivissa, 1981). Professor de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, Jerez lidera el grup de recerca Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (M3O) i el seu projecte sobre Incontinència en Residències Geriàtriques de la Comarca d’Osona va ser un dels seleccionats en la segona convocatòria de les Beques d’Investigació Hestia. Aprofitem per conversar amb ell amb motiu de la convocatòria de la tercera edició d’aquestes beques.

P.- Per què abordar aquest projecte?

R.- Jo havia treballat com a fisioterapeuta uns 10 anys en aquest camp, a Espanya, ia nivell d’investigació al Brasil amb motiu del Màster en Salut Pública i el doctorat que vaig cursar allà. El projecte que vaig presentar a la convocatòria de les Beques de Recerca Hestia era el primer que escometia com a coordinador després d’acabar el doctorat i estava formant el meu primer equip de recerca. Em va arribar la informació sobre la convocatòria de la Càtedra Hestia a través de la universitat i ho vam intentar, amb èxit.

P.- En què consisteix el projecte?

R.- A través d’un estudi observacional de tipus mixt, determinarem la proporció de persones grans intitucionalizadas que pateixen incontinència, en quina mesura i de quin tipus, i treballarem per conèixer els factors associats per així dissenyar futures intervencions. Tot i que ja vaig fer una cosa similar al Brasil, creiem que els resultats poden ser diferents i és interessant investigar al respecte perquè la incontinència és una síndrome geriàtric important i freqüentment oblidat.

P.- Per què important?

R.- La incontinència urinària és molt prevalent . En residències geriàtriques del Brasil gairebé el 60 per cent de les persones ho patien i el seu impacte en la qualitat de vida és gran. Qui té incontinència pateix vergonya i aïllament social, i a més es relaciona amb moltes altres síndromes geriàtriques, més risc de caigudes, úlceres per pressió, hospitalitzacions o mort. L’impacte en la societat també és notable perquè la incontinència urinària incrementa molt els costos d’atenció ja que implica temps de tractament, bolquers …

P.- Sens dubte, motius de pes per investigar.

R.- Sí. Cal un abordatge holístic. Precisament, el nostre projecte compta amb el suport d’experts d’una universitat d’Escòcia (Glasgow Caledonian University) on hi ha una línia de recerca potent sobre envelliment saludable. Entre altres temes, estem estudiant l’associació entre la incontinència urinària i el comportament sedentari, una relació en què volem aprofundir a través del projecte becat per la Càtedra Hestia que implicarà l’avaluació de l’estat de salut de cassis 500 residents geriàtrics i el seu seguiment durant dos anys i, qui sap si més endavant, un estudi de intervención.

P.- ¿Valora positivament la concessió de la beca?

R.- Sí. A mi m’ha ajudat molt. Ha estat molt important perquè recentment he realitzat una estada de recerca a Glasgow i la beca ha estat un impuls per seguir avançant amb aquesta línia de recerca a Catalunya. L’equip inicial de sis investigadors compta actualment amb uns 25, entre investigadors de la UVic-UCC, la majoria del grup de recerca M3O, i estudiants de grau, màster i doctorat de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB) .