La demanda d’un pla estatal centra el Dia Mundial per a la Prevenció del Suïcidi

La petició d’un pla específic d’àmbit estatal orientat a la sensibilització, la detecció i el maneig de el risc de suïcidi, i la intervenció específica en grups de risc centra la commemoració del Dia Mundial per a la Prevenció del Suïcidi. Aquesta és la demanda que col·lectius professionals, institucions científiques i associacions de persones amb malaltia mental i familiars posen de manifest en una jornada amb la qual l’Organització Mundial de la Salut pretén fomentar l’adopció de compromisos i mesures pràctiques per prevenir els suïcidis.

Según dades de la pròpia OMS, cada any es suïciden al món gairebé un milió de persones, el que suposa una taxa de mortalitat “global” de 16 per 100.000 habitants o una mort cada 40 segons. A Espanya, aquestes xifres se situen en 3.500 persones a l’any, deu morts al dia, representant la segona causa de mort en població d’entre 15 i 29 anys. Tot i la xifra de víctimes, que gairebé duplica la registrada per accidents de trànsit, les campanyes de prevenció són escasses o nul·les, fins i tot en un període com l’actual en què la salut mental de la població s’està ressentint especialment a causa de la pandèmia.

Mentrestant, aquest pla s’articula, existeixen diferents iniciatives, com ara el Telèfon de l’Esperança i la seva guia de prevenció, el Llibre Blanc Depressió i Suïcidi 2020, elaborat per la Societat Espanyola de Psiquiatria, la Societat Espanyola de Psiquiatria Biològica i la Fundació Espanyola de Psiquiatria i Salut mental, o la posada en marxa d’observatoris, que pretenen contribuir a un abordatge primerenc de la malaltia mental i de la conducta suïcida, i oferir unes pautes a aquells que tinguin ideacions suïcides o que tinguin a prop a persones amb aquestes ideacions.