Montseny, convivència i una aproximació a la intel·ligència vegetal

«He tornat tan relaxat que fins i tot he pogut agafar el metro el que normalment em resulta molt difícil». Significatiu comentari d’un dels usuaris de la Fundació Hestia en la seva valoració de la sortida al Montseny del passat 17 de maig, en què els participants van poder caminar, gaudir de la natura i aprendre del taller  “Arbres i humans, una llarga història d’amor”, a més de compartir dinar al restaurant Avet Azul.

La jornada va començar amb el viatge dels usuaris i professionals cap al Montseny, un parc natural ubicat a l’entorn de les comarques del Vallès Oriental, la Selva i Osona, a uns 70 km de Barcelona. El restaurant Avet Blau va servir de punt de partida a un recorregut que discorria al costat de la riera de Santa Fe fins al pantà homònim. A mig camí, l’expedició va parar per gaudir del taller programat amb l’objectiu de descobrir curiositats sobre els arbres, com interactuen entre si i de la relació que els humans han establert amb ells.

Un cop acabat el taller, els participants van continuar caminant fins al pantà, on van poder comprovar el descens de la reserva d’aigua, que s’ha generalitzat a conques hidrològiques de tota Espanya a conseqüència de la sequera. Després de passar-hi una estona, van tornar al restaurant per compartir un petit aperitiu, abans d’entrar al saló caldejat per la xemeneia encesa i degustar un menú típic català, amb tres primers plats, tres segons i postres a escollir.

Integrada al pla d’activitats de Fundació Hestia, la sortida va permetre als seus participants «sortir de la ciutat, dels centres, residències i domicilis per fer una immersió dins del Parc Natural del Montseny, poder compartir una estona junts, sentir els ocells, el riu, escoltar el silenci, parlar dels arbres, de com es comuniquen entre ells i de
la intel·ligència vegetal» expliquen els professionals de la Fundació.

Per a aquests professionals, aquesta activitat implica «beneficiar-nos dels avantatges i les propietats de caminar dins d’un bosc i, finalment, menjar junts gaudint d’un menú tradicional català al restaurant Avet Azul», cosa que, vist el testimoni d’un dels participants, va resultar molt positiu.

Intel·ligència vegetal

El concepte de la intel·ligència vegetal parteix de la premissa que les plantes són éssers conscients i socials, que es perceben a si mateixes i al seu entorn. Segons expliquen a l’International Center for Ethnobotanical Education, Research and Service (ICEERS), si la intel·ligència és la capacitat de respondre de manera òptima als desafiaments de l’entorn i les circumstàncies, aquesta definició es podria aplicar al món vegetal, ja que les plantes són expertes a adaptar-se a les circumstàncies en què es troben, utilitzant diversos mecanismes per fer-ho.

Apropar aquest concepte als usuaris gràcies al taller “Arbres i humans, una llarga història d’amor” o explicar la importància de les abelles, amb la visita a Melvida, permet a Fundació Hestia ampliar els centres d’interès de les persones usuàries i desplegar-ne el compromís amb l’Agenda 2030 i la lluita contra el canvi climàtic, expressat a l’adhesió del Pacte de Fundacions pel Clima l’any passat.