Alba Roca i Estel Gelabert: “La Beca Hestia ens ofereix l’oportunitat de liderar la recerca dels trastorns mentals perinatals”

“Hospital de Dia Mare Nadó: Efectivitat de la Intervenció Intensiva Multidisciplinar per a Dones amb Trastorn Mental Perinatal” és el projecte amb el què Alba Roca Lecumberri i Estel Gelabert van obtenir una de les Beques de Recerca Hestia 2019. Quan està a punt d’expirar el termini per optar a la convocatòria d’enguany de les Beques i Premis Hestia, conversem amb elles per a conèixer la seva experiència amb aquesta iniciativa de la Càtedra Hestia que vol incentivar la innovación en l’atenció de persones vulnerables amb altes necessitats socials i sanitàries.

Alba Roca (esquerra) i Estel Gelabert, disposades a liderar la innovació en salut mental perinatal. FOTO.- A.R/E.G

Alba Roca és psiquiatra a la Unitat de Salut Mental Perinatal  i Hospital de Dia Mare-Bebè de l’Hospital Clínic de Barcelona. Durant la seva formació com a psiquiatra va interessar-se per aquest camp emergent i a l’any 2013 presenta la seva tesi doctoral sobre “Riscs i beneficis del tractament amb ISRS en dones gestants”. Des d’aleshores ha col·laborat amb professionals interessades en la salut mental perinatal i format part de la Sociedad Marcè Española de Salud Mental Perinatal.

Per la seva part, Estel Gelabert és professora lectora del Departament de Psicologia Clínica i de la Salut de la Universitat Autònoma de Barcelona i membre del Grup de Recerca en Psicopatologia i gènere (1778) de la UAB. El seu interès en els trastorns mentals perinatals es remunta a l’any 2004, quan es va incorporar com a becària de recerca en un estudi multicèntric coordinat denominat “Vulnerabilidad genético-ambiental a la depresión posparto”. El  2010 va defensar la seva tesi doctoral i fins l’actualitat ha anat treballant en aquest camp tant en l’àmbit de la docència com de la recerca. Des del 2016 forma part de la Junta Directiva de la Sociedad Marcè Española de Salud Mental Perinatal.

2.- En la seva segona convocatòria, vau obtenir una Beca de Recerca Hestia, com us vau assabentar?

En els portals de cerca de Beques, ajuts i convocatòries de les nostres institucions: l’Hospital Clínic i la UAB.

3.- Per què us vau presentar?

Des del moment en que es va inaugurar l’Hospital de Dia Mare-Bebé a l’Hospital Clínic,  vam tenir molt clar que era necessari avaluar l’efectivitat del programa, i vincular la recerca a l’activitat assistencial que es realitzava a l’hospital.  Però de fet, la motivació va més enllà d’aquest projecte concret. Després d’anys treballant en aquest camp de forma conjunta, tant en la vessant assistencial, docent i de recerca volíem créixer i liderar  recerca en el camp dels trastorns mentals perinatals. Aquesta convocatòria ens oferia aquesta oportunitat. Vam coincidir en un congrés a Paris sobre la salut mental de les dones, i ràpidament ens vam engrescar a presentar el projecte.

4.- El projecte es centra en el trastorn perinatal. Per què abordar aquest aspecte?

La maternitat no és un factor protector de la malaltia mental. De fet, entre un 20-15 per cent de les dones presenten un trastorn mental durant la gestació i/o postpart. Són ben coneguts els efectes negatius de patologia psíquica no tractada en la salut de la mare i en el neurodesenvolupament del nadó, sent necessària la implementació de programes multidisciplinaris especialitzats amb un model d’atenció centrat en el tàndem mare-nadó. El 2018 es va inaugurar l’Hospital de Dia Mare-Bebé a l’Hospital Clínic de Barcelona, primer i únic a tot l’estat, format per un equip de professionals de la psiquiatria, psicologia, infermeria i treball social. Aquest tipus de recurs és menys disruptiu que una hospitalització completa  i possibilita la intervenció intensiva (psicofarmacològica, psicològica i social) de la patologia materna incorporant la vinculació afectiva, la lactància, la criança i l’atenció  a les necessitats del nadó.  Vam considerar que era indispensable avaluar l’efectivitat clínica d’aquest programa pioner d’intervenció, de cara a poder elaborar un model de programa especialitzat exportable a la resta de territori nacional.

5.- Què implica rebre una Beca Hestia per dur endavant la vostra recerca?

Ens dóna impuls per seguir treballant en la recerca sobre els trastorns mentals perinatals. Al nostre país, la recerca en aquest àmbit ha estat molt escassa. Moltes de les publicacions realitzades en el nostre nostre entorn s’han realitzat sense finançament específic, gràcies a la implicació i la motivació de les professionals implicades. Sembla que en els darrers anys, la comunitat científica està mostrant un interès creixent en aquest camp, i el fet que se’ns hagi concedit la beca ens ajuda a posar la salut mental de les mares a primera línea. Esperem que sigui un primer pas per enfortir aquesta línea de recerca i generar models assistencials.

6.- Teniu gairebé un any per endavant de recerca. Després què?

La nostra idea és continuar fent recerca en el camp de la salut mental de les dones en el període perinatal. Tenim moltes idees i ganes d’aportar coneixement en aquest camp, fent èmfasi en tot allò que tingui un impacte directe en la seva atenció. Esperem que en els propers anys hi hagi una millor  detecció, avaluació, tractament i que es minimitzin els efectes negatius del trastorn mental matern, tant en elles com en els seus fills i famílies.