Día Mundial de la Lluita contra la Depressió: més enllà de les paraules

Més de 300 milions de persones afectades a tot el món, la principal causa de discapacitat i el principal problema de salut mental el 2050, segons l’OMS. Aquestes són les credencials de la depressió, una malaltia que s’estima afecta un 3,8% de la població mundial i que pot causar gran patiment a la persona afectada i alterar-ne les activitats laborals, escolars i familiars, portant-ne, en els casos més greus, al suïcidi.

El 13 de gener és el Dia Mundial de Lluita contra la Depressió i l’efemèride se celebra, per segon any consecutiu, en el context d’una pandèmia que ha afectat severament el benestar emocional i la salut mental de la població, amb un notable increment de casos entre els més joves. I pel que fa a Espanya, amb una de les taxes més baixes de psiquiatres, psicòlegs clínics i professionals d’infermeria de salut mental per habitant d’Europa.

Per això, es multipliquen les veus, com la de la Societat Espanyola de Psiquiatria, que advoquen per anar més enllà de les paraules i incrementar la inversió destinada a salut mental amb l’objectiu de reduir llistes d’espera, augmentar la freqüència de les visites i possibilitar l’accés a diferents recursos i tractaments basats en evidències, però també al món laboral o les polítiques de dependència.

Fundació Hestia té a la salut mental un dels seus eixos. La seva principal activitat consisteix a millorar la qualitat de vida de les persones amb alta vulnerabilitat social o incapacitades a causa de malalties cròniques complexes, dependència o malalties mentals. L’impuls de la Càtedra Hèstia, la iniciativa de COpizza della Fondazione o el projecte de sensibilització #MatealEstigma són algunes de les accions que contribueixen a la lluita contra la depressió i la resta de malalties que minven la qualitat de vida i l’autonomia de qui les pateix.