Menjador Social de Gràcia, molt més que àpats

Gairebé 10 anys, més de 61.300 àpats servits i, entre plat i plat, petites històries d’esperança, de germanor, senzilla alegria, d’optimisme incombustible.  El Menjador Social de Gràcia ha esdevingut en punt de trobada, on alimentar cos i ànima, a uns dels barris més populars de Barcelona.

Impulsat pel compromís de la Fundació envers les persones més vulnerables, el Menjador, ubicat al centre sociosanitari Hestia Gràcia, va iniciar la seva activitat al març de 2010, en el context de la primera recessió econòmica que va viure Espanya a conseqüència de la crisi mundial originada als Estats Units al 2008.

Des d’aleshores, responsables d’Hestia Alliance i la Fundació Hestia, i el departament de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona han treballats plegats per donar resposta a persones en risc d’exclusió “no sols per motius econòmics sinó també per manca de recursos personals o una problemàtica de tipus social, com ara l’aïllament”, puntualitza Míriam Ruiz, coordinadora del Menjador Social.

El Menjador Social és punt de trobada al barri de Gràcia de Barcelona. FOTOS.- Alejandro González Abellán

“Són els Serveis Socials de Gràcia els que ens deriven els usuaris. Ells coneixen perfectament la situació i les necessitats del barri, i dels seus habitants i s’encarreguen de contactar amb els possibles candidats. Fiem plenament d’aquesta tasca de selecció que fan els Serveis Socials, amb els que treballem colze a colze”, explica la coordinadora.

El Menjador està obert entre les 13:30 i les 15 hores, i compta amb 42 places repartides en dos torns.  Es porta un control d’assistència i els comensals- normalment, més homes que dones- avisen si no han d’acudir. “Entre els usuaris, hi ha de llarga durada i d’altres que acudeixen per una circumstància personal temporal, quan es resol, deixen d’assistir. També alguns tutelats de la nostra Fundació hi venen”, detalla Ruiz.

En el dia a dia del Menjador, la coordinadora conta que “alguns d’ells, els que porten més temps, interactuen més, però també hi ha altre perfil d’usuaris que menja en deu minuts i marxa. Uns i altres, encara que de vegades es queixen d’alguna cosa puntual, estan contents amb el servei i l’estaló que reben en aquest espai”.

La satisfacció dels usuaris és compartida des de la Fundació Hestia. “Aquest és un projecte que porta molts anys en funcionament i dona resposta a un perfil de persones més ampli que el del nostre Servei de Tuteles. Com Hestia Alliance disposa d’un espai i recursos, i nosaltres d’experiència en el tracte de persones en risc d’exclusió, el Menjador social de Gràcia  té futur”, clou Ruiz.