La cianotipia solidària de Fundació Hestia

Noves tècniques i materials, noves vivències i un objectiu comú, recaptar fons per a una causa benèfica. Usuaris de Fundació Hestia han sortit al carrer per vendre articles artesanals creats per ells mateixos. Els dies elegits van ser el 16, el 22 i el 23 de desembre, quan els usuaris es van apostar a la delegació que la Fundació té a la plaça Karl Marx de Barcelona, i en dos centres, Hestia Gràcia i Hestia Palau, per convertir-se en venedors improvisats.

Aquests moments de venda van suposar la culminació d’un dels tallers que la Fundació Hestia programa habitualment amb els seus usuaris a fi de generar punts de trobada, integració i socialització, i de promoure l’aprenentatge de la utilització manual de nous materials. En aquesta ocasió, el taller era de cianotípia i va ser supervisat per Mònica, qui va ensenyar la tècnica als usuaris, ajudant-los amb les creacions artesanals posades a la venda.

La cianotípia es considera la primera tècnica fotogràfica, posada en pràctica per la botànica Anna Atkins, que va publicar els primers llibres de botànica amb “fotografia”. S’efectua emulsionant amb citrat d’amoni i ferrocianur de potassi una superfície, sobre la qual es col·loquen objectes o negatius que, posteriorment, s’exposen a la llum solar. Les parts cobertes romandran blanques i les que queden exposades al sol, en canvi, quedaran de color blau cian, per això el nom d’aquesta tècnica.

Guiats per Mònica, els participants al taller es van esforçar per dominar la tècnica i amb dedicació i perícia singulars objectes de decoració i pràctiques bosses de tela i petites llibretes van anar integrant l’estoc que els usuaris de la Fundació van treure a la venda, una activitat que, per a alguns, no era fàcil. “Pensava que em faria més vergonya vendre a la parada però m’ha acabat agradant, he aconseguit cinc vendes en un matí”, explicava un d’ells.

Amb aquesta iniciativa, Fundació Hestia tanca brillantment les festes nadalenques de l’any del seu 25è aniversari, en què, a més de celebrar-se el tradicional dinar de Nadal, s’ha organitzat juntament amb el Diari ARA un Concert Solidari que va reunir més de 1.300 persones a l’Auditori de Barcelona.