Implicar-se i donar protagonisme a la gent gran, claus en la prevenció del maltractament en l’acció tutelar

Abandonar el “nihilisme terapèutic” i assumir que les persones grans són, i han de ser, les protagonistes del seu propi procés són claus en l’abordatge del maltractament a la gent gran. Així ho va manifestar, Miriam Ruiz, treballadora social, en la seva intervenció en el cicle de Sessions Formatives de la Fundació Hestia.

Durante la seva exposició, titulada “Abordatge del maltractament a la gent gran des de la perspectiva d’una entitat tutelar”, Ruiz va constatar l’augment del nombre de casos amb mesures cautelars urgents per a situacions d’emergència social.

Aquest increment, emmarcat en la realitat actual del creixement mundial de l’envelliment de la població, ve motivat per l’abús econòmic, la negligència en el tracte o el maltractament emocional, fenòmens condicionats pel component pejoratiu del fet d’envellir.

“La gent gran aviat assumeixen que és una càrrega i la resta de la població els veu com a ciutadans passius que consumeixen serveis públics”, va remarcar Miriam Ruiz davant els professionals de la Fundació Hestia, reunits en les instal·lacions de l’entitat a Barcelona el passat 25 d’abril.

Por aquest motiu, la treballadora social va alertar sobre la importància que els professionals encarregats de la cura de la gent gran abandonin les actituds paternalistes per dedicar temps a acompanyar, escoltar, informar i detectar les seves necessitats i desitjos.

“Davant la por, la vergonya i la culpabilitat que poden acompanyar a alguns processos d’envelliment, cal que els professionals observem i detectem possibles situacions de maltractament per prendre les mesures oportunes. És imprescindible abandonar el nihilisme terapèutic i assumir que les persones grans són , i han de ser, les protagonistes del seu propi procés “, ha conclòs.